Onlinekurser – kræver mere af vores kursister

13. maj 2020

Corona-krisen: En personlig fortælling af Karl Christian Knudsen, faglærer inden for Transport på AMU SYD.

 

Hjemsendt - Jeg lavede mine egne rutiner

”Det har været svært ikke at måtte tage på arbejde hver dag. Jeg har savnet kursisterne og den daglige kontakt med mine kolleger. Jeg er ikke god til ikke at lave noget, så bliver man doven. Så jeg lavede mine egne rutiner, mens vi var hjemsendt – stod op tidligt med konen og gik i gang med de opgaver, jeg kunne lave hjemmefra”, fortæller Karl Christian, som til dagligt på AMU SYD kaldes KC.

 

Som mange af os andre havde KC opgaver, som er blevet skubbet foran sig i hverdagen. For KC betyder den hjemsendte corona-tid, at han har fået opdateret undervisningsmaterialet og har indhentet andre administrative hængepartier, så han nu er nogenlunde med.

 

Onlinekurser – kolleger var prøvekaniner

Den midlertidige nedlunkning af AMU SYD har for KC betydet, at han skulle i gang med at afholde sine første online kurser. Selvom KC straks var med på opgaven, var det alligevel lidt svære, da han selv skulle prøve. Han fandt dog løsningen selv. ”Jeg brugte mine kolleger som prøvekaniner. De gav så feedback, og det var rigtig godt. Det var rart at have prøvet det på dem, inden jeg skulle i gang med kursisterne”. KC har efterfølgende hjulpet kolleger i gang med onlinedelen.

 

Onlinekurser – kræver mere af vores kursister

”Generelt er jeg glad for onlineundervisning og har fået god feedback fra kursisterne. Jeg lærte undervejs, at der skal være flere pauser, at det er svært at aflæse kursisternes mimik, og at de forskellige kommunikationsformer har hver deres fordele og ulemper”.

KC fortæller videre: ”Onlinekurser kræver, at kursisterne er mere målrettede og indstillede på at gennemføre, når de sidder hjemme sammenlignet med fysisk tilstedeværelse på skolen”.

Hvis kursisterne fx hjemme har fået hjælp til opgaverne, blev dette tydeligt, da de igen kom fysisk på skolen. Her havde enkelte kursister svært ved bestå prøverne, fordi de netop ikke selv havde løst opgaverne hjemme.

”For de fleste kursister har online delen fungeret fint. Mine kursister siger dog, at de er meget glade for igen at være fysisk sammen i undervisningen på skolen”.

 

Genåbning – nye rutiner kan være svære at huske

”Det kræver lige lidt af én selv at huske de nye retningslinjer herefter, vi er startet på skolen igen. Men jeg synes, det er blevet nemmere”, fortæller KC. ”Det er godt med de små hold, og at vi nu igen fysisk kan gå hen og se det, kursisterne lærer om i undervisningen. Mange kursister har brug for den visuelle del, som de ikke helt får via onlineundervisning. Her på skolen kan vi jo nemt lige gå op i garagerne og vise, hvad vi snakker om”.

 

Læring – vi er sårbare

”Hvad har den største læring været? Vi skal ikke tage det hele for givet. Nu kørte vi lige, som vi gerne ville på AMU SYD. Men vi er sårbare. Vi skal ikke udsætte til i morgen, hvad vi kan gøre i dag – dog skal vi huske økonomien”.

 ”Mange kursister er bekymrede for, om de har job at komme retur til. Som uddannelsesinstitution kan vi være med til at omskole dem og hjælpe dem på vej”, slutter KC.