Grundfos styrker samarbejdet gennem medarbejderudvikling

12. marts 2024
grundfos-medarbejderudvikling

 
I en tid præget af luft i produktionskalenderen i 2023 valgte Grundfos’ lokale afdeling i Odense med ca. 30 ansatte en alternativ vej. I stedet for at skille sig af med dygtige medarbejdere, besluttede virksomheden at investere i kommunikations- og samarbejdskurser. Resultatet af udviklingen blandt medarbejderne har overgået alle forventninger. 
 

Unik mulighed for udvikling

I Grundfos’ afdeling i Odense har mange af medarbejdere mere end et årti på bagen. Når nye og yngre medarbejdere skal integreres i virksomheden, kan det give udfordringer med kommunikationen og samarbejdet, og en lav score på Grundfos' medarbejdertilfredshedsundersøgelse var en tydelig indikator på, at der var behov for forbedringer inden for netop dette område: 
"Vi har oplevet at vores EMS, Grundfos’ medarbejdertilfredshedsundersøgelse, især har scoret lavt ift. samarbejdet i produktionen, så der var ingen tvivl om, at der skulle gøres noget," fortæller Johnny Thuesen, produktionsmedarbejder og arbejdsmiljørepræsentant hos Grundfos Odense.
 
Med udsigt til luft i produktionskalenderen var det oplagt at kigge på at uddanne medarbejdere frem for at skille sig af med nogle af dem, og det skulle ikke være gennem de sædvanlige faglige kurser, for der var behov for at tænke anderledes:
"Det stod hurtigt klart for os, at vi faktisk havde en helt unik situation og muligheden for at samle alle produktionsmedarbejdere på en gang og udvikle på samarbejdet," forklarer Jesper Kirk, der selv har været ansat hos Grundfos Odense i 18 år og i dag er produktionsleder.
 

’Lad os tage et enkelt kursus, og se, hvordan de tager imod det’

I første omgang planlagde Grundfos Odense et 2-dages kursus i samarbejde og kommunikation, og det var ikke uden overvejelser:
"Det er altså ikke hver dag, man piller 18 medarbejdere ud af deres hverdag i produktionen for at tale om samarbejde og kommunikation, derfor var det bestemt heller ikke uden overvejelser og med en vis portion skepsis, at vi planlagde de første to kursusdage sammen med AMU SYD, " siger Jesper Kirk, der også fortæller, at de næsten var lidt bange for, hvordan medarbejderne ville tage imod det, og om de ville kunne engagere sig i emnet, men de bekymringer blev heldigvis gjort til skamme.
 
Da kurset var overstået, var medarbejderne nemlig slet ikke færdige med at arbejde med sig selv. Resultatet blev derfor et omfattende kursusforløb på 13 dage, der tilsammen skulle dække over emner som samarbejde, kommunikation, konflikthåndtering, LEAN og medarbejdernes personlige udvikling.
 

Den rette tilgang blev nøglen til succes

For at imødekomme medarbejderne krævede det, at tilgangen til undervisningen var anderledes end det, de var vant til, når de kom på kursus. Der skulle være plads til bevægelse og øvelser, og kurserne skulle kunne passes ind i en produktionsvirkelighed.
"Måden, kursusforløbet blev tilrettelagt på, var helt afgørende for resultatet. Det skulle ikke være kursusdage med endeløse PowerPoint-præsentationer, det har vi prøvet alt for ofte, men derimod en masse aktiviteter, så vi ikke skulle sidde stille for længe ad gangen. Og så var det vigtigt for os, at dagene lå drypvis, så materialet kunne bundfælde sig, og produktionen holdes kørende," forklarer Jesper Kirk.
 

Sved på panden

Maria Jæger, der underviser i medarbejderudviklingskurser på AMU SYD, har spillet en central rolle i kursets succes. Hendes evne til at forstå kursusdeltagerne og skabe et trygt miljø, hvor alle kunne åbne sig, var helt essentiel.

"Der er blevet rykket nogle grænser i al fald. Det her med de bløde værdier, selvindsigt og følelser, det kan godt virke lidt voldsomt, når det ikke ellers er noget, man gør i," siger Jesper Kirk og fortsætter med et smil: 
Da Maria kom ind ad døren på første kursusdag med 5-6 farverige hulahopringe over skulderen, så var der vist et par stykker, der fik sved lidt på panden, for hvad var nu det for noget? Men alle har simpelthen været på og engagerede hele vejen igennem, og det er helt klart Marias fortjeneste.
 

En tur i følelses-rutsjebanen

Siden marts 2023 har medarbejderen således været på en lidt af en rutsjebanetur, hvor der har været plads til grin og humor, sved og aktivitet, anerkendelse og tårer. 

Der har været samarbejds- og kommunikationsøvelser, teori. debatter, diskussioner, selvindsigt, indvikling og udvikling - alt sammen forankret i dem som mennesker, hvor de var, og hvor de ville hen - både privat og i deres professionelle virke,” fortæller Maria Jæger.

Alle har de taget skridt fremad i deres eget tempo. Som individer og som team. Med kærlige puf har der været en helt særlig vilje til at ville udvikle og arbejde med sig selv, og det har i den grad givet pote.
 

Klogere på sig selv og hinanden

Kurset har haft en betydelig indvirkning på Grundfos Odenses medarbejdere. Samarbejdet er blevet forbedret, og medarbejderne har udviklet evnen til at håndtere forskelligheder og konflikter på en konstruktiv måde. Værktøjerne fra kurset bliver flittigt brugt i hverdagen, hvilket har ført til øget arbejdsglæde.

"Samarbejdet blomstrer. Det er ret vildt at se, hvordan de er blevet bedre til at mærke efter og italesætte, hvis noget er et problem," siger Jesper Kirk og fortsætter: ”folk byder ind og tænker på helt nye måder. Og så er der faktisk nogle roller, som er blevet byttet om, hvor nogle af de mere stille typer pludselig er kommet på banen og viser helt nye sider af sig selv.
 

Opfølgning og vedligeholdelse 

For at fastholde de nye vaner og sikre en bæredygtig udvikling i virksomheden er løbende opfølgning afgørende. Det psykiske arbejdsmiljø er nu i fokus hos Grundfos Odense, og resultaterne taler for sig selv:
Vores medarbejdertilfredshedsundersøgelse har aldrig været bedre. Den har faktisk slået rekord. Det er vi altså lidt stolte af,” smiler Johnny Thuesen.

Det er planen, at der årligt skal være en dag eller to, hvor medarbejderne får genopfrisket deres nye viden, så de gode vaner kan fastholdes på sigt.

Det burde ligge fast i alle virksomheder. Når man har en homogen gruppe, der kan samarbejde ordentligt, så får man altså bare et helt andet output. Som virksomhed skyder man sig selv i foden, hvis man ikke lader sine medarbejdere gennemgå sådan en forløb som det her. Forandringen er ikke til at tage fejl af,” fastslår Jesper Kirk.