Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod personer, der arbejder med skadeservice.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
Ved rengøring efter forskellige typer af skader og snavs
arbejde ud fra sin viden om rengørings-og desinfektionsmidler, fx
- deres egnethed til opgaven
- forskellige produkttyper
- midlernes indholdsstoffer og virkemåde
- faremærkninger og deres betydning
- Sikkerhedsdatablade
I forbindelse med materialekendskab
ved lofter, vægge, sanitet, inventar (løsøre) og gulve vurdere:
- materialernes egenskaber i forhold til typer af skader
- egnede midler og metoder til afrensning
arbejde ud fra viden om forskellige materialer og deres egenskaber
skelne mellem kendetegn og navne på materialer og beskrive disse i en sagsdokumentation
I forbindelse med rengøringen
vælge og dosere
- rengøringsmidler
- vaskemidler
- desinfektionsmidler
- lugtsaneringsmidler
Under rengøringen
arbejde ud fra hensyn til arbejdsmiljø
bruge personlige værnemidler
forebygge yderligere skader på
- bygningsdele
- løsøredele
I forbindelse med redskaber og metoder
ved rengøring af lofter, vægge, inventar, løsøre og gulv arbejde med
- tørre og våde metoder, herunder
- mikrofiber
- moppesystemer
Under rengøring med diverse redskaber og metoder
til- og afrigge forskellige typer af redskaber
forebygge lidelser ved forkert belastning
bruge metodekort
tilrettelægge og arbejde ud fra en korrekt rækkefølge
følge krav om hygiejne
gennemføre kvalitetskontrol af udført arbejde
I forbindelse med maskiner til skadeservicerengøring
arbejde med
- industristøvsugere og specialmundstykker
- trykrensere
- extraktionsmaskiner
- maskiner til gulvbehandling
- maskiner til lugtsanering
Under rengøring med maskiner
klargøre og afrigge maskiner
bruge metodebeskrivelser
tilrettelægge og arbejde ud fra korrekt rækkefølge
sikre et godt arbejdsmiljø
- arbejde med værnemidler
- sikre et støjdæmpet arbejdsmiljø
- arbejde sikkert med el
- forebygge arbejdsskader
arbejde bevidst om strømforbrug
finde fejl ved maskinernes eventuelle svigtende effekt
Efter brug af maskiner
rense og vedligeholde maskiner
efterse maskiner for fejl og mangler
Målgruppe: Individuel kompetencevurdering i AMU retter sig mod personer, der arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes arbejdsmarkedsuddannelser, og som ønsker at få vurderet og anerkendt deres realkompetencer i forhold til AMU-uddannelserne.
Beskrivelse:
Dette uddannelsesmål er oprettet udelukkende for at kunne administrere IKV i AMU. IKV i AMU er et selvstændigt program i AMU-systemet. Programmet styres og beskrives udelukkende på lov- og bekendtgørelsesniveau, fordi IKV i AMU ikke er en AMU-uddannelse, dvs. en arbejdsmarkedsuddannelse eller et enkeltfag optaget i FKB.
Individuel kompetencevurdering i AMU er realkompetencevurdering, der har til formål at give deltageren anerkendelse for dennes viden, færdigheder og kompetencer som grundlag for videre og tilpasset erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse inden for rammerne af AMU-uddannelserne. Uddannelsesinstitutionen anerkender deltagerens realkompetencer i form af en individuel AMU-uddannelsesplan, udstedelse af AMU-uddannelsesbevis(-er) og/eller AMU-kompetencebevis, når der er grundlag herfor.
For en nærmere beskrivelse af formål, mål, tilrettelæggelse, bevisudstedelse m.v. for IKV i AMU henvises til:
- Lov nr. 446 af 10. juni 2003 om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. med senere ændringer, herunder ved lov nr. 556 af 6. juni 2007 om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område (Udbygning af anerkendelse af realkompetencer på voksen- og efteruddannelsesområdet m.v.)
- Bekendtgørelse nr. 802 af 22. september 2003 om fælles kompetencebeskrivelser for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og om arbejdsmarkedsuddannelser med senere ændringer
Varigheden for IKV i AMU er op til 5 dage.
Dette mål har samme formål og mål som mål nr. 40081 Individuel kompetencevurdering i AMU - F/I (IKV i AMU - F/I), bortset fra målgruppe og varighed.